Det är ju viktigt att äta bra, speciellt när man tränar för att kroppen ska orka med. Jag är en sådan person som tidigare testat en hel del olika dieter för att bli smal och stark, känna mig nöjd med mig själv helt enkelt. En del dieter har väl fungerat. South beach-dieten när man äter väldigt lite kolhydrater till exempel, den fick mig verkligen att tappa vikt och bli smal. Men stark? Nja, jag kände mig ganska utmattad faktiskt och blev irriterad för att jag inte hade ordentligt med energi. Det hände också att jag blev galet sugen på kolhydrater och frossade i mackor och annat som inte är nyttigt. Det finns ju fler dieter som går ut på att begränsa intaget kolhydrater, min erfarenhet är att ja – under en begränsad tid. När jag tränat mycket styrketräning och velat ”deffa” så har det gett kroppen mer definition när jag gjort det, men jag tycker inte att det är någon långsiktigt, hälsosam lösning.

Styrketräning muskulösa axlar

I dagsläget tar jag det lugnare med maten. Mitt mål är fortfarande att vara stark och även om jag inte tänker just SMAL, så tänker jag HÄLSOSAM. Jag har hittat en jättebra bok som funkar till vardags och recepten ger en bra med energi för att kunna träna också. Nämligen Vego i Världsklass. Den innehåller recept på växtbaserad träningskost som alltså är bra både för hälsan OCH för klimatet med tanke på att den är vegansk eller vegetarisk vilket är mindre resurskrävande. Gillar att riktigt högpresterande idrottspersonligheter medverkar i boken, kan de så kan vi! Tycker det har saknats en sådan bok tidigare, det finns ju annars många böcker om träning och ”traditionell” kost. Men dessa recept är bra mycket roligare än keso, kvarg och vitt kött. Tycker jag i alla fall!

Annie Allmänt